Altes capacitats
Com vos vaig comentar a una de les classes de l'assignatura vàrem realitzar l'activitat de la peixera. Al meu grup ens va tocar treballar els alumnes amb altes capacitats. A aquesta entrada vos explicaré les característiques principals d'aquests alumnes.
Abans de començar a enumerar les diferents característiques d'aquests alumnes, vos enumeraré alguns falsos mites sobre les altes capacitats:
- "Aquests alumnes sempre treuen notes excel·lents". Si suspenen alguna assignatura és que no són alumnes superdotats. En moltes ocasions, la manca d'interès per allò que s'explica, la desmotivació, l'avorriment... poden ser causes d'un baix rendiment escolar.
- "Són bons intel·lectualment, però físicament són dèbils i malaltissos". Els estudis han confirmat que són iguals de la resta dels seus companys, i a més són acceptats socialment i respectats pels seus companys.
- "Són tan intel·ligents que no necessiten ajuda del professor". Aquests alumnes tenen un gran potencial, però és el professor el guia del seu aprenentatge i el que els guiarà en l'adquisició de nous coneixements.
- "A l'escola solen ser problemàtics i estufats, menyspreen els seus companys". Normalment són ben considerats pels seus companys i solen ser líders. La tasca del professor és ensenyar-los a treballar en equips de capacitats heterogènies, ajudant a altres companys.
Les característiques principals dels alumnes amb altes capacitats són les següents.
- Indicadors primaris.
- Fan referència a la intel·ligència, la cognició i la metacognició.
- Aprenen amb rapidesa i facilitat quan estan motivats.
- Excepcional capacitat per aprendrei per utilitzar el coneixement.
- Alta capacitat per a solucionar problemes, aquests són un repte.
- Llenguatge oral ampli, avançat i estructurat.
- Gran capacitat per comprendre idees abstractes.
- Indicadors secundaris.
- Fan referència a aspectes motivacionals, creatius i de relacions socials.
- Capacitat per produir idees, objectes i solucions noves.
- Àmplia gama d'interesos.
- Gaudeixen de l'auto-expressió a través de mitjans orals, escrits o artístics.
- Independència de pensament, no conformistes amb el convencional.
- Perfeccionistes, autocrítics i aspiren a un alt rendiment.
- Trets intel·lectuals.
- Els alumnes amb altes capacitats no sols són aquells que tenen un QI>130. Existeix un element qualitatiu que és l'acció combinada dels recursos en tots els àmbits de processament que permet la resolució eficaç de qualsevol tipus de problema.
- Trets no intel·lectuals.
- Hi ha tres factors principals dins els trets no intel·lectuals:
- La personalitat.
- L'adaptabilitat.
- La disincronia. Nivell intel·lectual de nins amb més edat contraposades a nivells de maduresa en funció de l'edat del nin o nina.
Per tant, no és suficient tenir un quoficient intel·lectual superior a 130 per parlar d'alumnes amb altes capacitats. La disposició activa, perseverança, il·lusió pel treball, confiança en les pròpies possibilitats; junt amb l'originalitat de pensament, capacitat per anar més enllà del que és convencional, obertura cap a noves experiències, la facilitat per buscar noves solucions a problemes tradicionals... Totes aquestes caracterísitiques es presenten en el alumnes d'altes capacitats, per tant, no sols és un ítem el que ens determina si un alumne té AC o no.
El procés d'identificació del alumnes amb altes capacitat es pot fer mitjançant dues vies. Una demanda per part de l'escola o de les famílies o bé, la identificació global o proactiva, on s'avalúa a tots els alumnes, normalment a primer de primària i així aconseguir una idetificació preventiva.
Un cop que tots els membres del grup havíem llegit i analitzat el document, havíem de fer un mapa conceptual per posteriorment poder explicar als nostres companys els alumnes que ens havien tocat. Un cop que teníem el mapa, havíem de fer-ne un altre amb espais buits que seria el mapa que havien d'anar completant els nostres companys a mesura que nosaltres els ho explicàvem. Els mapes sencers que vàrem crear el meu grup són els següents: mapa AC 1 i mapa AC 2.
A més, vos deix el document d'on hem extret tota la informació on podeu trobar moltes més coses: els alumnes amb altes capacitats.
Comentarios
Publicar un comentario