UEECO


TÒFOL PERELLÓ
Avui hem tengut el plaer de rebre entre nosaltres a Tòfol Perelló. En Tòfol és mestre de l'aula UECCO al IES Port d'Alcúdia. 

A aquesta entrada podeu trobar els aspectes que he trobat més important de la xerrada que ens ha fet en Tòfol.

És el primer any que les aules UEECO són una funció únicament pels PTs. Aquestes aules són aules específiques que es trobem a escoles ordinàries. Quan un alumne està dins aquestes aules ha de sortir als seus informes. Necessiten molts suports individuals i específics a cada una de les aules.


  • Quina diferència hi ha entre una aula UECCO i una ASCE?

Les ASCE són aules que depenen dels centres específics. Les UECCO ja no depenen d’un centre d’educació especial, sinó que depèn del centre ordinari. El personal que hi ha a una aula ASCE ve del centre d'educació especial, per tant, no està contractat directament per l'escola. En canvi, a les aules UECCO, el personal és de l'escola o la conselleria.
UECCO: Unitat educativa del currículum dins centres ordinaris.
ASCE: Aules Substitutòries de Centre Especial.


  • Quins recursos necessita una aula UECCO?
Recursos materials de les aules UECCO, segons normativa, han de tenir material necessari per satisfer les necessitats dels alumnes. Aquestes aules reben una bonificació única i exclusivament per a l’aula UECCO.
Recursos humans: un mestre d’educació especial o PT i un auxiliar educatiu, amb aquest personal es poden tenir un màxim de 7 alumnes. Depèn de les necessitats dels alumnes conten com un alumne o dos.
A centres d’infantil no hi sol haver aules UECCO normalment, encara que hi ha centres que si en tenen com Es Pont. A primària i a secundària n’hi ha i van des del sis anys fins al 18 segons la normativa.
El currículum ens diu que s’han de treballar les competències bàsiques tant a primària com a secundària. A partir d’aquí es fan totes les adaptacions a cada alumnes, que solen ser quasi totes les significatives.
El currículum no ve marcat per llei, ja que la normativa diu que s’ha d’adaptar els aprenentatges als estudiants.

AULA UEECO AL PORT D’ALCÚDIA
En un principi eren dos mestres de suport i una ATE. Es varen anar rotant entre l’aula UEECO i els centres específics on es trobaven els alumnes. El primer any que el centre va tenir aquesta aula eren tres alumnes. A final d’any varen tenir vuit alumnes, encara que només es poden set alumnes, la conselleria va acceptar el vuitè. L’horari era de 8 a 15.
El primer any no hi ha via cap tipus de material per fer l’aula UECCO i varen anar a diferents centres a visitar aules i després la conselleria els va dir que podien demanar tot el material que volien i varen demanar tot el material que varen voler, fins i tot un hort escolar. I la conselleria els hi va donar tot. Cada any poden adquirir nous material ja que reben uns 900€ per destinar a aquesta aula.
Al principi es varen repartir entre els dos PTs les hores lectives d’aquests alumnes, 25 hores a la setmana. L’ATE sempre estava a l’aula i més tard, el centre va tenir AL i va començar a fer hores a l’aula.

Aquesta aula està organitzada per tallers: taller de cuina, taller de salut i higiene personal, TAC, educació vial, lectoescriptura, taller d’artesania, jocs... Els tallers són interdisciplinars, el que es pretén és que siguin autònoms.

**AULA TAVA: aules de transició a la vida adulta.

Els primers anys els preocupava molt el currículum i els continguts que havien de tractar. Però a poc a poc han vist que els aprenentatges han de ser més funcionals i destinats a que puguin ser autònoms a un futur i pensar que poden fer després de sortir de l’aula UEECO.

A l’avaluació al GESTIB posa ítems que són d’infantil i només s’ha posar si han progressat o segueix igual. Al centre i juntament amb altres aules UECCOs han elaborat diferents tipus d’informes, on expliquen als pares allò que han fet i les evolucions que han tengut els alumnes. Però els alumnes volen rebre unes notes amb números com reben tots els seus companys i també s’ha fet un document per a ella.
Al GESTIB a les observacions posen les notes de tots els tallers que han fet durant el trimestre.

PROS
·      Els alumnes s’integren sempre.
·      Els aspectes curriculars es treballen, però sobretot arribar a ser autònoms, higiene i cura d’un mateix...
·      Dotació de recursos, tant materials com humans.
·      Depèn de la voluntat de la gent del centre i per ara està participant molta gent (feina col·laborativa).

CONTRES
·      A vegades, el perfil dels alumnes que venen no és l’adequat.
·      La formació que reben els professors és insuficient.

Per acabar en Tòfol ens va fer veure que aquesta és una feina molt vocacional i voluntariosa. I a més, quan un equip duu un parell d’anys treballant junts, es nota i això fa que la feina surti més fàcilment.

Al següent enllaç podeu trobar una presentació de la nostra professora Miriam, on hi ha una breu exlicació sobre la feina de'n Tòfol.

També teniu un blog dedicar a l'aula UEECO del IES Port d'Alcúdia, on podeu veure les diferents activiats que van fent.




Comentarios