El treball cooperatiu
L’aprenentatge cooperatiu (basat en dos pressuposts bàsics: en la participació activa de l’alumnat en el procés d’aprenentatge propi, d’una banda, i en la cooperació, la responsabilitat compartida i l’ajuda mutua, d’una altra banda, es defineix com: “l’us didàctic de grups reduïts en els quals els alumnes treballen junts per maximitzar l’aprenentatge propi i el dels altres” (Johnson, Johnson i Holubec, 1999).
A aquesta entrada vos vull parlar sobre el treball cooperatiu i l'experiència que he tengut a les escoles on he realitzat les meves pràctiques. Les meves pràctiques foren a l'escola San Agustín de Palma i concretament a primer de primària. Aquesta és l'escola on vaig anar des de primària fins a acabar la secundària.
Quan vaig arribar a l'escola, vaig poder comprovar que havia canviat en molts aspectes i un d'ells era que els professors havien realitzat un curs de treball cooperatiu i ho estaven començant a implantar a les aules. Poder treballar amb aquesta metodologia va ser una experiència molt enriquidora, ja que vaig poder comprovar els resultats que aporta realment als alumnes i vaig aprendre com és treballar els diferents continguts amb aquesta metodologia, dins una escola que era totalment tradicional.
Els alumnes de la meva aula estaven col·locats en grups de quatre alumnes, menys un grup que era de cinc. Dins cada grup cada alumne té un rol, i han de fer les tasque que tenen assignades. Aquests papers s'anaven canviant cada tres mesos aproximadament.
Una de les tasques més difícils és la de fer els grups que formarà cada equip. A les meves segones pràctiques, el meu projecte de millora fou el treball cooperatiu i vaig poder comprovar que és una tasca difícil, ja que hi ha una sèrie de punts que s'han de tenir present en el moment de fer els grups.
Els rols que tenien els alumnes eren els següents:
- Secretari/a:
- Revisar i repartir el material.
- Diari d'equip.
- Controlador/a:
- Supervisa el nivell del so.
- Revisa que tot estigui recollit.
- Controla que estigui tot apuntat a l'agenda.
- Portaveu:
- Realitza les preguntes del grup al professor.
- Respon al professor quan es fa una pregunta a aquell grup.
- Organitzador/a:
- Organitza el treball.
- Dirigeix l'activitat (mira si es segueix l'ordre indicat).
Cada grup va triar al principi de curs el nom del seu
grup. Els noms dels grups de la meva classe són: els dinosaures, el guepards,
els policies, els sols, les estrelles, els súper espies i les llunes. La
professora va posar un nombre a cada alumnes: un, dos, tres o quatre i així
saben quin ordre seguir quan han de fer una activitat en grup.
Els grups de treball cooperatiu estan formats per un/a
alumne/a que pugui estirar del grup i oferir la seva ajuda, al seu costat té
assegut un/a alumne/a que necessita més ajuda o reforç i ànims per fer les
tasques. I enfront tenen dos alumnes que poden oferir la seva ajuda i que no
necessiten tanta ajuda per fer les tasques.
A aquest enllaç podeu trobar una presentació que vàrem utlitzar una companya i jo, per formar al professorat en el nostre projecte de millora d'aquest any.

Comentarios
Publicar un comentario